МГО «Козацтво Запорозьке» — створення та розвиток
Дмитро Сагайдак, про «Козацтво Запорозьке»:
Історія козацтва нерозривно пов’язана з історією нашої молодої держави. Основою сучасних козацьких формувань були, в давнині гурти «чорних клобуков», «берендеїв», «бродників», «п’ятиборців», «черкасів», «козарів», «сара азманів», «северкжів», «кайсаків» а вірніше «касаков» що організувалися ще до появи Православія на Русі, їх послідовники існують і сьогодні, як окремий козачий напрям, так звані «характерники». Вважається що Запорозьке козацтво стало рицарською структурою більше 500 років тому, коли гетьман Дмитро Вишневецький, для зміцнення кордону Речи Посполитої (на той час Польсько-Литовська держава), побудував острові Хортиці фортецю де більшість гарнізону складали козаки. Але деякі козацькі формації нажаль так і залишилися на початковій стадії розвитку, як в минулому так і зараз.
Саме слово «козак» має тюркське походження і перекладається, як «вільна людина», але на початку 20-го сторіччя спочатку дехто з імперських, а потім усі комуністичні історики стали додававати ще слова «схильна до війни». Тільки з приходом до влади Леоніда Брежнєва цей додаток зник. З часом у 16-му сторіччі за Дніпровськими порогами, поступово утворилася держава в державі з демократичними засадами, де її центром стала «Запорозька Січ». Козацтво стало привабливою бойовою силою, багато хто з тих козаків, прагнучи піднятися по соціальних сходах і зрівнятися в правах з польською шляхтою, наймався на службу (в Реєстр) до польського короля. Так з’явилися «реєстрові козаки», тобто найманці і це було першим розколом в козацькому середовищі. Склалася дика ситуація, коли кріпаки спочатку тікали від панів на Січ, де вони становилися козаками, ховаючись під прізьвисками, а потім наймалися до них на охорону.
Якщо духовною основою Запорозького козацтва було і залишається зараз канонічне Православ’я, тому-що «Запорозька Січ» як церковно-монашій Орден споконвічно був захисником Православ’я. Щодо «реєстровиків», то вони легко розлучалися зі своїми духовними переконаннями, аби тільки їм добре платили. Не важливо хто — польський король, турецький султан (як тій пісні співається «- я вже турок не козак, я вже переодягнувся»), російський цар або імператор, а зараз їх сучасні очільники бажають аби зникла Держава -Україна. Для цього робляться спроби заманити нас (Козацтво Запорозьке) під себе та використати з тим, аби на наших плечах їх «внесли в рай». А коли ми не погоджуємося з такою гарною для них перспективою вони готові нас знищити.
Щодо відродження Козаччини, то на мій погляд, воно закінчилося 10 років тому, тоді коли Мін’юст зареєстрував вже три всеукраїнські козацькі організації. З того часу вже почався процес розвитку, а не продовжується процес відродження Козаччини.
— Ваша організація зареєстрована Мін’юстом, як «Козацтво Запорозьке», а сучасні правила правопису вказують на те, що повинне бути назва «Запорізьке», також більшість населення в Україні зараз вважають що Козацтво Запорозьке є підрозділом Українського козацтва?
Щодо історико-юридичної назви «Запорозька Січ», то Запорозькі козаки більше п’яти століть вже «знаходилися за порогами» (Дніпровськими), а не проживали в місті Запоріжжя, яке з’явилося на карті Європи тільки 87 років тому. Правопис за цей час змінився декілька раз. Колись в Радянському Союзі Микита Хрущова настілки незлюбив козаків, що наказав чоловічі прізвища, які закінчувалися на приголосний звук і не відмінювалися — відмінювати! А от жінкам, козачкам повезло більше — їх залишили у спокою. Чомусь Донських козаків не називають Ростовськими, не кажу вже Російськими? І взагалі в Російській Федерації немає такого поняття як «Козацтво Росії» — є Донське, Кубанське, Терське, Оренбургське і інші козацькі війська Росії!
Відповідаючи на другу половину питання, можу заявити, що зараз в Україні влада нав’язує стереотип «відродження Українського козацтва» (УК) і відповідно до цього — Українського козака! Юридично, до лютого 1992 року, такого поняття на території сучасної України не було. Було: Запорозька Січ, Реєстр Війська Запорозького, Військо Запорозьке Низове, Слобожанське і Чорноморське козацтва, Вільне козацтво 2-го гетьманату Павла Скоропадського, ось тільки Українського не було. Тому що не було до 1991 року такої держави як Україна. Раз не було, то нічого зараз відроджувати.
Якось в 1995 році я, будучи Головним отаманом УК, приїхав у місто Ізмаїл розібратися з конфліктною ситуацією серед козаків підрозділу УК «Буджакська Січ». Відвідав міський історичний музей де, під час проведення екскурсії, директор музею з пафосом, дослівно заявила «Запорозькі козаки разом з фельдмаршалом Суворовим узяли штурмом Ізмаїл». З цим історичним фактом я безумовно погодився і зробив відповідний подячний запис в книзі відвідувачів. Другий раз мені довелося, побувати в цьому музеї чотири роки тому і ось цього разу ця ж жіночка вже заявила, що «Українські козаки разом з фельдмаршалом Суворовим…». Я її запитав: «Чому так сталося, що через дев’ять років так спотворили документальний факт?» На що вона дослівно відповіла: «Рік тому музей отримав офіційне розпорядження від Міністерства культури і мистецтв України, підписане міністром Богутцьким, «все що має відношення до різних козацтва в Україні називати Українським!» Не Запорозьким, Слобожанським чи Чорноморським, як зазначено документально. Ось так переписується історія.
— Давайте тепер звернемося до новітньої історії. Ви стояли у витоків відродження козацтва в Україні, і чому сьогодні немає єдиної козачої організації?
Процес відродження почався з кінця 80-х, і як наслідок, в 1991 році з розрізнених Кошів, Січей, Паланок, Полків, Куренів, Козацьких товариств Козацтво сформувалося в достатньо могутнє суспільне об’єднання з назвою «Українське козацьке товариство», котре у лютому 1992р. було легалізовано Мін’юстом як Всеукраїнська громадська організація, а у 1996 році як Міжнародна громадська організація «Українське Козацтво» (МГО УК). Ось тільки незалежність Україна отримала з розвалом Радянського Союзу і до цього козацтво в Україні приклало тільки епізодичні зусилля. Знаходячись з 1994 року на посаді Головного отамана ВГО УК, я добровільно в 1996 році склав з себе повноваження із-за конфлікту з Гетьманом ВГО УК на організаційному та релігійному грунті. Того року виповнилося чотириста років з тієї миті, коли мій пращур гетьман Сагайдачний відстояв Православ’я на терені сучасної України, всупереч бажанню козацької Старшини «реєстровиків» утвердити Уніатську церкву, покликану зіграти роль проміжної ланки для переходу козаків в Католицтво. Опісля чотириста років потому історія повторилася! Вже я став на захист канонічної Православної Віри.
Щодо міжконфесійної ситуації яка склалася в України зараз наведу анекдотичний приклад. Управлінням у справах релігії міста Києва нам було відмовлено в реєстрації Київської міської планки. Оскільки духовним стрижнем нашої формації, як я вже говорив, є канонічне Православ’я, яким тоді і зараз керує в Україні Блаженний ВОЛОДИМИР (Сабодан), митрополит Київський і всьєї України. За дозволом направили наші документи до Держкомрелігії, де чиновник комітету, з яким довелося мати справу, стояв на розкольницьких позиціях. «А чого ви упираєтеся, — сказав він мені, — хто вам заважає створити свою козачу церкву?» Ось вже, дійсно, чого голову сушити? Призначаю всіх Сотенних отаманів біскупами, Куренних — архібіскупами, Паланкових, тобто обласних — кардиналами, а сам буду Папою Київським! В результаті, наші документи були швиденько завізовані.
Можу сказати те, що, не маючи під собою історичних традицій і не знайшовши себе в державному устрою, ВГО «Українське козацтво» в 1995р. почало розвалюватися, як «картковий будиночок», на відвічні історично-традиційні напрямки: Запорозький, Реєстровий, Вільний, Характерницькій. Яки мають під собою відповідно конфессійную приналежність: у перших пріоритет на Українську Православну Церкву, у других — Київський патріархат і Греко-католицьку церкву, у третіх -Автокефалію, у четвертих — Язичництво. Це було на першому етапі, другий етап розпочався зовсім нещодавно — після «об’єднувальних потуг» загнати примусом всіх козаків в Раду Українського козацтва при Президентові України. Прошу не плутати цю Раду з МГО «Українське козацтво».
І доречи, МГО «Козацтво Запорозьке» має такий же незалежний юридичний статус міжнародної організації, як МГО «Українське козацтво» та МГО «Українське реєстрове козацтво», Спілка козацьких організацій «Військо Запорозьке низове» та інші. І тільки наша формація стоїть на традиційних Запорозьких Звичаях — де козак козаку брат і товариш, всі інші на «реєстрових».
— Рішенням Покровської козацької Ради МГО «Козацтво Запорозьке» (МГО КЗ) у 2006 році Ваша організація офіційно вийшла з складу Ради УК при Президентові України. Чому! Адже впродовж 10 років ви, пане Гетьмане, відстоювали ту позицію, де Президент України фактично повинен бути Гетьманом козаків України?
По-перше, почнемо з останнього — Президент повинен мати бажання бути Гетьманом козаків України, бо коли утворилася козаками Рада при Президентові, де він погодився бути її Головою — але не головує, а Секретар повинен бути секретарем, а не головою. Лідери козацьких організацій, створивши Раду при Президентові, бажають спілкуватися з «Батьком» напряму, разом, без посередників.
По-друге — своїм рішенням Покровська Рада МГО КЗ підтвердила рішення 15 Малої Ради МГО КЗ, від 09.09.06 р. про вихід нашої формації зі складу Ради УК при Президентові України, скасувавши рішення 10 Малої Ради МГО КЗ, від 10.04.05р., щодо про проведення переговорного процесу з утворення Координаційної Ради козацьких організації при Президентові України. Мала Рада МГО КЗ дала на той час Верховному отаману Дмитру Сагайдаку повноваження щодо входження до Коордради з певними застереженнями, викладеними в 22 позиціях. В разі виконання усіх застережень, щодо організаційної структури та духовних засад, наша організація могла бути повноважним членом такої Ради. Тільки дві позиції за час нашого тимчасового членства були виконані і то частково — Президента проголосили Головою Ради, хоча я його жодного разу не бачив на засіданні Ради. Секретар Ради перехопивши на себе усі повноваження Голови, в додаток був ще обраний у керівництво МГО «Українське козацтво», що протирічіть незалежному статусу Секретаря Ради.
По-третє і основне — текст «Меморандуму» підписаний керівниками 12 Всеукраїнських та Міжнародних козацьких організацій — являється «мильною бульбашкою»! Процес обговорювання та з’ясування протягом шести годин усіх пропозиції підписантів був «виправлений» Станіславом Аржевітіним, без відома підписантів. Потім з’ясувалося те, що організаторами цього зібрання (Адміністрацією Президента України та Станіславом Аржевітіним, в приміщенні якого проводилося зібрання) не велося, як повинно в таких випадках, звичайного протоколу. Нема «бомаги» (Протоколу) і тому нема «Меморандуму» як повноцінного документу, а є «фількіна грамота».
Як наслідок, Координаційна Рада козацьких організації при Президентові України стала називатися за наполягання Володимира Муляви — Радою Українського козацтва при Президентові України, бо він (Мулява) бажає бачити усіх в єдиному Українському козацтві, а хто не хоче йому коритися, той немає право бути Українським козаком!? Я так і не зрозумів, що було створено — Координаційна Рада козацьких організацій України при Президентові України (як написано в «Меморандумі»)? Для цього було достатньо рішень виконавчих органів формацій! Якщо об’єднання з МГО «Українське козацтво» за наполяганням вище зазначенного? То потрібно було всім підписантам терміново збирати Великі Ради (З’їзди), а у нас на той час повинно було пройти приблизно півроку. І дуже добре сталося, коли без узгодження з підписантами «Меморандуму» «ініціаторами» за рахунок «ленінського призиву» було зроблене така Рада, що трансформувалась в клуб за інтересами.
— Мабуть тому зараз дехто активно дебатує про можливе прийняття закону «Про Українське козацтво» щоб мати якісь преференції від Держави?
На мій погляд, зараз законодавча база в Україні достатня для нормальної, плідної роботи усіх козацьких об’єднань, керівники яких бажають працювати на користь козацькій справі. Верховна Рада України прийняла багато першочергових законодавчих актів щодо вирішення Чорнобильського, ветеранського, матеріально забезпечення силових структур, відродження історичного надбання тощо. Усі знають, як бракує коштів для виконання найактуальніших соціальних програм. Можете уявити, де будуть братися гроші для фінансування ще одного «прожекту». На мій погляд, декому хочеться повернутися до радянського минулого, де та Держава фінансувала з бюджету програми військово-патріотичного виховання молоді через структури бувшого «ДОССАФу». Бажають з прийняттям закону реквізувати вже у ТСОУ все майно, не розуміючи того, що воно вже давно має своїх приватних господарів.
Наша організація за свій кошт понад 12 років активно займається програмами військово-патріотичного виховання молоді. Ми находимо та заробляємо для цього кошти, не розраховуючи на якісь преференції від Держави. Два роки тому вже підключилося активно до цієї справи Міністерство освіти та науки, ось тільки активність визначається тільки перевіркою нашої діяльності.
Чим Україна відрізняється від інших країн світу? Тим що приблизно населення нашої Держави (в Росії приблизно 33%) мають козацькі коріння різних спрямувань. Мало хто знає про те, що окрім вже зазначених тут козацьких напрямків була ще необмежена кількість інших, як то: городових, служивих, сторожових, помісних, голопузих (незабезпечених), охочезамовних, приписних, воровських та інших, яких тоді називались козаками. І тому зараз також з’явилося багато усякого пошибу псевдо козаків, які бажають безпосередньо ділити віртуальний фінансовий «коровай».
Щодо Закону про Козацтво, то що на це можна сказати? Хай не сварять мене читачі, але скажу просто — поганому танцюристу … ви самі знаєте що заважає. А коли сучасне МГО «Українське козацтво» бажає мати свій Закон — то це їх справа. МГО «Козацтво Запорозьке» до цього немає ніякого відношення і вважає, що це завчасно.
Починаючи з 1996 року кулуарами Верховної Ради України «бродять» 12 проектів такого закону. Зараз вималювалося два вагомих з них: це вже з великою «з бородою» — «Українського козацтва» (автор Володимир Мулява), та зовсім нещодавно затверджений Запорозькою облрадою (автор Олександр Панченко) проект «Війська Запорозького Низового». Проглянувши обидва варіанти бачиш однотипність кожного з них та надання преференції тим, чий проект. У цьому випадку не потрібно «городити города», а зробити так, як було зроблено в Російській Федерації з 1994 року. Дума не спромоглась прийняти протягом 8 років Федеральний Закон «О казачестве» і за півроку прийняла Федеральний Закон «О казачьей службе», який передбачає можливість козакам служити Росії при їх бажанні, без втручання Держави у внутрішні справи козацьких формацій.
— Скажіть, Дмитро Іванович, чи бували випадки, коли козакам Вашої формації доводилося захищати Православні святині силовим способом?
Бували, і не одного разу. У 1996 році розкольниками була зроблена повторна спроба, як і в 1992 році, захоплення Києво-Печерської лаври і з того часу там підтримує громадський порядок Козача варта нашій формації.
У 1997 році в Костополе, районному центрі Рівнеської області, на той час депутат Верховної Ради України, Василь Червоній намагався захопити храм Святого Олександра Невського, як це він робив для розкольників із завидною постійністю. Тоді він, з натовпом привезених ним на автобусах фанатів, загрожував керівництву державних органів, представникам силових структур міста і району, і ті боялися суперечити йому. І лише завдяки нашому втручанню храм вдалося відстояти.
Також той самий Червоній чотири роки тому бажав захопити Почаївську лавру, але ми, за Благословенням Намісника Лаври, узяли охорону її під повний свій контроль. На інший день п’ять автобусів з підозрілими на вигляд людьми під’їхало до обителі, проте їх вже очікували там наші козаки і дали їм різку відсіч. Коли єпископ Почаївський ВОЛОДИМИР спробував вирішити ситуацію, що називається, циві лізованим шляхом, звернувшись по телефону в місцеві правоохоронні органи, йому відповіли: «Церква відокремлена від Держави і тому це ваші проблеми!». Але відразу змінилося ситуація, коли козаки і депутати підключилися до бесіди, реакція була вже зовсім іншей. Вмить прибуло керівництво, наряди міліції з декількох областей, був задіяний «Беркут», словом, було зроблено все, щоб загарбникам довелося виїхати ні з чим. І по цей час Почаївська лавра знаходиться під нашою постійною охороною.
Наша організація свято стоїть на державних позиціях і тому шануємо законно обраного Президента, Уряд, Верховну Раду. Наша значна допомога Державі полягала в тому, що саме наші козаки в 2004-му році, які, на прохання Президента Україні Леоніди Кучми, що діяв на той час, підтримували громадський порядок в Києві, не допустившись зіткнень між прихильниками двох протиборчих політичних таборів. В той момент понад дві тисячі наших козаків, за моїм наказом, були розташовані в безпосередній близькості від Києво-Печерської Лаври. На всяк випадок.
— Скажіть коротенько про козацькі традиції.
Знаєте, як то кажуть, все нове — це добре забуте старе. Ось, і козачі традиції настільки міцно влилися в сучасне життя, що мало хто здогадується про їх дійсне походження. Наприклад, написавши заяву про звільнення, співробітник повинен відпрацювати два тижні. Так само і на Січі, якщо козак по тих або інших причинах бажав піти, а Отаман міг відпустити його відразу лише в тому випадку, якщо козаків в Курені було достатньо. Якщо ж козаків не вистачало, то Отаман протягом двох тижнів повинен був підшукати йому заміну.
У західній Європі і США повноліття наступає в двадцять один рік, і саме з цього віку Джура, тобто учень, може стати повноправним Козаком. У радянські часи служба в армії тривала три роки, і на такий же термін прибулий козак повинен залишитися на Січі, а далі вже як вийде.
Та що там говорити, конституція Сполучених Штатів Америки — країни, яка позиціонує себе, як оплот світової демократії, по суті, копіює зведення козацьких законів, виданних гетьманом Пилипом Орликом. Тільки там Гетьман замінений на Президента, а Козацька Рада — на Конгрес, ось і вся різниця.
Кілька років тому це зведення законів (Конституція Пилипа Орлика) було видане, і я підніс цей фоліант послові Сполучених Штатів, який покидав Україну. Ознайомившись із змістом книги, він вимушений був визнати, що це правда, хоча, американці, як відомо, прагнуть відстояти свою першість у всьому.
— Яким чином відбувається прийом новачка на Січ?
В першу чергу, хтось повинен поручитися за нього. Адже у нас не просто громадська організація, у нас Сім’я, Братерство. Будь-який козак, ставши в наші ряди, незалежно від його звання, стає моїм Братом. Не по крові, а по духу, єдність інтересів захисту і допомога один одному, розвитку і єдності Держави. А якщо називати братом, будь-кого, кого потрапило, то гріш ціна цьому слову.
Ось на Січі, чотири століття тому, прийом відбувався приблизно так. Новачок стає на відстані п’яти кроків від Січового (Кошового) отамана, і між ними проходить межа Січі. «Ти православний?» — питає Отаман. Той повинен відповісти «Так» і перехреститися. Якщо хреститься неправильно, його відправляють в найближчу церкву осягати ази Православ’я, і зробити нову спробу можна буде тільки через рік.
Якщо ж цей іспит пройдений, новачкові пропонують зробить два кроки вперед, і ставлять наступне питання — «Землю-Матір захищати будеш, на якій житимуть твої діти, онуки, правнуки?», — «Так», — «Два кроки вперед».
Претендент наблизився до Отамана на відстань одного кроку, який ставить йому останнє питання, -«виховуватимеш своїх дітей у вірі Православної, до пошани старшим за віком і за званням?», — «Так», — «Два кроки вперед». У ту мить Отаман розгортається боком і пропускає вже молодого козака на Січ.
— А що означає в козацтві «не переступити через жінку»?
Це данина традиції, що зародилася в ті часи, коли чоловіки, зокрема козаки, не поверталися з військових походів, і безліч козачок залишалася вдовами. Кодекс честі козака зобов’язує його в скрутну хвилину надавати жінкам допомогу і необов’язково козачкам. Особливо тоді коли вона просить козака про допомогу, то він (Козак) не в праві відмовити їй. Часи змінилися, а звичай залишився, але при цьому кожна стороння людина, не козак, думає про таку допомогу жінкам в межах своєї розбещеності.
Я є батьком чотирьох дорослих дітей, трьох дітей мені народила моя дружина. Найменший син Сергій чотири роки тому прийняв Козацьку Присягу, так що є кому продовжити Родовід та зберегти Козацькі традиції (Звичаї).
— Так ось, мабуть, останнє на сьогодні питання — Ви нащадок знаменитого гетьмана Петра Конашевича—Сагайдачного, як це визначилося?
Це визначилася декількома шляхами, по-перше, в дитинстві на вулиці мене вже дражнили Дмитром Донським, або Сагайдачним.
По-друге, будучи депутатом міської Ради з 1990 по 1998 роки, окрім Постійної комісії я ще очолював Тимчасову з упорядкування Державної символіки. Працював в архівах, дійшов аж до Федора Сагайдачного, але ж в усіх пострадянських виданнях вказувалося, що у Конашевича-Сагайдачного було три дружини та не було дітей. Допоміг розібратися у цьому питанні Іван Макарович Гончар, у якого вдома на Печерську був тоді приватний архів. Через дві години він мені показав видання, в якому «білим по чорному» було написано, що друга його (Сагайдачного) дружина Мотрона, яка жила на хуторі Сагайдачного (зараз смт. Сагайдак на Полтавщині), народила йому трьох діточок — другий Федір.
По-третє, коли на початку 90-х років у Києві на Подолі змінили назву вулиці на Сагайдачного (в той час я був Отаманом Козацького товариства Київщини), й урочисто відкривали на 1-му номері будинку спочатку дошку, а потім барельєф Сагайдачного, то художник та скульптор проекту Стратілат звернув вперше увагу на мене і сказав мені, що десь ми вже зустрічалися. Я сказав що це не так, бо я дуже хотів ще раніше з ним зустрітися, на що від сказав що цього не може бути, бо у нього, як у художника гарна пам’ять. Я показав йому на барельєф Сагайдачного, він засміявся притиснув до себе та поцілував мене у лоба.
В додаток до цього можна додати, що трохи раніше, під час Перебудови Радянського Союзу, я знаходився на курсах підвищення кваліфікації у Львові. Тоді в міському історичному музеї, що на Ратушній площі, демонструвався портрет гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного. Тільки я зайшов до музею на перший поверх, біля столику швейцара співробітни ця вигукнула: «До нас прийшов Сагайдачний!» Тому я цілеспрямовано, будучи депутатом, розшукував свій родовід.